Wisting vil gi investeringer for ti-talls milliarder
Equinor la denne uken fram konsekvensutredning for utbygging og drift av Wisting. Til utredningen har KPB bidratt med lokaliseringsstudie for landbasert driftsstøtte, og beregnet ringvirkninger i investerings- og driftsfasen av prosjektet.
Wisting ligger i Barentshavet, ca 310 km fra fastlands-Norge og 185 km fra Bjørnøya. Feltet inneholder i underkant av 500 millioner kroner fat oljeekvivalenter, og vil være det sjuende petroleumsfeltet i drift nord for 62. breddegrad.
Konseptet som er valgt for Wisting-utbyggingen er en flytende produksjons- og lagerinnretning (FPSO), som forsynes med strøm fra land. Fra feltet skal oljen transporteres til markedene med tankere, mens gassen eksporteres gjennom rør til Snøhvit for injeksjon, eller til Melkøya LNG.
Feltet, som har planlagt oppstart 2028, har en levetid på 31 år. Rettighetshavere er Equinor Energy, OMV Norge, Petoro, Idemitsu Petroleum Norge og Lundin Energy Norway.
Halvparten av leveranser til norske bedrifter
Med bakgrunn i erfaringer fra tidligere utbyggingsprosjekter på norsk kontinentalsokkel, har KPB vurdert norsk og regionalt næringslivs muligheter til å delta med vare- og tjenesteleveranser til Wisting i investerings- og driftsfasen.
Investeringskostnadene i utbyggingsfasen er forventet å bli i overkant av 68 milliarder kroner, der mer enn halvparten av kostnadene knyttet til vare- og tjenesteleveranser vil gå til norske leverandører.
En stor del av kostnadene er knyttet til bygging av dekk, skrog, undervannsutbygging og boring av brønn. For norske bedrifter betyr dette betydelige leveranser innenfor industri og utvinning.
Elektrifisering gir flere oppdrag i Nord-Norge
I utbyggingsfasen kan nord-norske leverandører forvente en andel på 3 milliarder, eller 9 prosent av investeringskostnadene som blir igjen her til lands. Av disse vil 2,2 milliarder gå til bedrifter i Finnmark og Nord-Troms. Mye av leveransene er knyttet til industri og bygg og anlegg.
Andelen investeringskostnader, som er ventet å gå til nordnorske leverandører, er høyere enn for sammenlignbare prosjekter, og har sammenheng med at feltet skal elektrifiseres.
2 milliarder årlige driftskostnader
I driftsfasen er det forventet at norske bedrifter vil levere varer og tjenester tilsvarende 85 prosent av de årlige driftskostnadene. Av disse utgjør den regionale andelen 711 millioner kroner, der i underkant av en tredjedel knyttes til Equinor. Resten vil gå til bedrifter i Nord-Norge, og da med en betydelig andel til lokale bedrifter i Finnmark og Nord-Troms. Det meste av de lokale leveransene vil være knyttet til transport av mannskap og utstyr til installasjonen.
Høy sysselsetting i utbyggs- og driftsfase
I utbyggingsfasen er det ventet at prosjektet vil gi 28.000 nasjonale årsverk. Av disse vil 12.000 komme hos kontraktører, og de øvrige årsverkene hos underleverandører og som følge av såkalte konsumeffekter. Det siste oppstår ved at ansatte betaler skatt, og bruker sin lønn til kjøp av forbruksvarer og – tjenester.
De fleste årsverkene vil komme innenfor industri og forretningsmessig tjenesteytende sektor, som blant annet omfatter juridiske-, tekniske- IT- og revisjonstjenester.
For Nord-Norges del vil prosjektet gi 1.300 årsverk, der flesteparten vil komme lokalt. Både regionalt og lokalt er det bygg og anlegg som vil få de største sysselsettingsvirkningene. Det skyldes i stor grad behov for en større utbygging i forbindelse med kraft fra land.
I driftsfasen er sysselsettingsvirkningen beregnet til 800 årsverk, der i overkant av en tredjedel vil være i Nord-Norge. Regionalt og lokalt vil årsverkene komme innenfor petroleumsvirksomhet, i tillegg til transport og basetjenester.
Driftskontor til Harstad og basevirksomhet til Hammerfest
KPB har vurdert Harstad, Tromsø, Hammerfest og Alta som aktuelle steder for driftskontor. Hensynet til kompetanse og funksjonalitet gjør at KPB mener Harstad er det beste alternativet for lokalisering av drift.
Geografisk nærhet er spesielt viktig for forsyning- og helikopterbase, og der flere steder er vurdert. Ut fra kriteriene kapasitet og regularitet, kostnadseffektivitet, synergier og HMS, vurderer KPB at Hammerfest er best egnet både som lokasjon for forsynings- og helikopterbase