Fra Kunnskapsparken Bodø til KPB

 Kunnskapsparken Bodø har endret navn til KPB og fått ny grafisk profil.

Bilde1.png

Da Kunnskapsparken Bodø startet prosessen med å finne nytt navn og utarbeide ny grafisk profil, falt det naturlig å kople på By North. Designbyrået begynte nemlig sin reise i KPBs inkubator for oppstartsbedrifter, og har derfor god kjennskap til hva KPB driver med.

Tett på
Håvard Sandaa Karlsen, daglig leder i By North, syns det var interessant å jobbe med en bedrift som han kjente så godt:

- Vi diskuterte navnebyttet for noen år siden, men prosjektet ble liggende til at begge partene følte at timingen var riktig. Det tette forholdet til bedriften gjorde også arbeidet ble enklere, men også mer komplisert. By North kjenner KPB godt og vet at bedriften er veldig ambisiøs, og jobber både med mer tradisjonelle deler av næringslivet, tunge analyser, men også spreke gründere.

Et mangfoldig designspråk
Designspråket måtte ta hensyn til de store variasjonene i KPBs virksomhet. Løsningen ble en kombinasjon av nye og mer tradisjonelle skrifttyper.

- Den nye profilen kombinerer både det etablerte og nyskapende, forteller den daglige lederen i By North.

En viktig støttespiller
By North kom også frem til at fellesnevneren for KPBs virksomhet er at bedriften alltid prøver å spille sine partnere gode:

– KPB er en partner og støttespiller som er opptatt av å få andre til å skinne. Vi la derfor på &-tegnet. Den litt spesielle logoen får derfor et særpreg som gjør at den står fint for seg selv, men kan også kombineres med andres bedriftsnavn, som By North & KPB.

Storfornøyde kunder
I KPB er det ingen tvil om at By North har levert et godt produkt, som både egne ansatte og omgivelsene kan kjenne seg igjen i:

– Vi er veldig fornøyde med jobben By North har gjort, sier Sissel Ovesen fungerende adm. dir. i KPB. De har gått grundig til verks og vært kreative for å finne en profil som bygger opp om vår identitet og gjøre oss mer synlig. Vår nye profil vil være med på å styrke vår posisjon som samarbeidspartner innenfor en rekke samfunnsområder; innovasjon, næringsutvikling og samfunns- og næringsanalyser,

– Vi hadde behov for et mer moderne uttrykk og vi hadde en lang prosess rundt navnebyttet, men endte opp med KPB. Navnet er ikke helt tilfeldig. Det gir oss en ny profil samtidig som at vi holder oss til vår gamle forkortelse KPB. Sånn sett er navnet gjenkjennbart for mange. Vi har alltid vært stolte av å jobbe i Kunnskapsparken Bodø, men nytt navn og profil har gitt oss en ekstra ny giv, konkluderer Ovesen.

Forrige
Forrige

Forsterker klyngesamarbeid om grønn luftfart i nord

Neste
Neste

Blå uke skal sette havnæringene og Bodø på kartet